Wat is het beste; Mijn computer koppelen aan modem of router?

Ik heb een nieuwe router: een netgear n900. Maakt het verschil als ik via LAN mijn computer aansluit op de router of op het modem? Nu staat hij op het modem d.m.v. een switch die maximaal 100 mb/s kan. Mijn internetsnelheid is 100 mb/s upload- en downloadsnelheid. Mijn router staat op acces point mode (weet niet of het uitmaakt).

Toegevoegd na 1 dag:
Ik bedoel eigenlijk of ik hem aan de switch of aan de router moet zetten

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
2.9K

Het beste antwoord

Uiteraard moet je die pc aansluiten op de router anders sluit je hem buiten uit het netwerk.

Wat die 100 mb/s betreft: dat zal voor je internetprovider geen probleem zijn en zelfs een gigabit wanpoort haalt geen gigabitsnelheden op een router. Maar als de lan-poorten van je router geen gigabit zijn kan je dat eenvoudig oplossen door daar een gigabitswitch achter te plaatsen. Alle apparaten die aan die switch hangen kunnen dan onderling wel op gigabitsnelheid communiceren.

Het enige wat je wel 'moet' buitensluiten uit je netwerk zijn sommige decoders omdat die mogelijk niet werken als ze geen ip-adres van je provider krijgen toegewezen. Hoewel dit ook door alternatieve firmware op je router op te lossen is, is een eenvoudigere en veiligere optie gewoon na die modem een switch te plaatsen en op die switch alleen je decoder en je router (wan) aan te sluiten. Alle andere netwerkapparatuur sluit je dan aan aan je router. Nadeel is wel dat je 2 netwerkkabels naar je tv hebt lopen dan. 1 voor je decoder en 1 voor je mediaspeler(s)/gameconsole(s). Maar het gaat nu eenmaal niet anders, je decoder niet gebruiken is geen optie (alhoewel, velen gebruiken de netwerkfunctionaliteit daarvan niet zo vaak en dan kan je de kabel aan de router wel even gaan verwisselen als het moet) en je afspeelapparatuur niet kunnen gebruiken binnen je netwerk is al helemaal geen optie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je switch kan mogelijk de snelheid beïnvloeden. Je kan het beste (in deze situatie) je computer rechtstreeks aansluiten op je modem met een CAT5e kabel of hoger, dit staat gedrukt op de kabel 9 van de 10 keer. Je kan ook je switch vervangen voor een gigabit, deze zijn al zo goedkoop als 15 - 20 euro verkrijgbaar (TP-Link).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb meerdere poorten nodig, maar wil geen nieuwe switch kopen :p, daarom vraag ik of router ook een goede oplossing is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja zou prima kunnen, alleen in de toekomst zou het je snelheid kunnen belemmeren.