Hoe kan ik een bak met aarde verwarmen? Heeft iemand een creatief idee?

Ik heb een bak van ca. 60 liter, gevuld met aarde. Ik wil er tropische planten inzetten. Om die planten goed te laten gedijen moet de grondtemperatuur 25 tot 35 graden zijn. Heeft iemand een idee hoe ik veilig de grond kan verwarmen? Het gaat om een plantenbak die binnen staat.

Toegevoegd na 2 dagen:
Sorry, ik ben misschien niet duidelijk genoeg geweest, het betreft een zekere palm die circa 30 graden celcius van mij verlangt, maar daar heb ik geen zin in in mijn kamer!. Ik dacht dus de grond te verwarmen, het liefst elektrisch, zonder gebruik van lampen. Het liefst een beetje subtiel en weggewerkt.

bedankt voor alle behulpzame antwoorden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Interieur
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou eerst op google gaan zoeken naar de betreffende plant waar het over gaat,meestal staat daar ook de verzorging bij.
Veel planten kun je ook gewoon in je kamer houden bij een temp van 15 a 25 graden.

Antwoorden (6)

Elektrisch vloerverwarming is misschie een optie.

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/611243/Arnold-Rak-Electrische-vloerverwarming--1-m/SHOP_AREA_22717&promotionareaSearchDetail=005
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
is de temperatuur regelbaar?
jc54
11 jaar geleden
Ja, maar de thermostaat zit er niet bij. Deze zal je apart moeten aanschaffen als je er nog geen hebt.
Ik heb ooit in een doe-het-zelfzaak een snoer gekocht met een stekker aan het eind. Je kunt die op verschillende lengten kopen, en het is niet duur. Ze dienen om onder de aarde van een kleine serre te leggen in lussen om de aarde warm te houden. Als je de stekker in het stopcontact stopt, warmt het snoer op maar echt heet wordt het nooit. In de link zie je een voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
is de temperatuur regelbaar?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat was bij mijn exemplaar niet het geval en ik weet ook niet of die er zijn (google eens), maar ik weet wel dat ze vaak verkocht worden met een thermostaatje eraan zodat ze vanzelf gaan verwarmen als de omgevingstemperatuur het vriespunt nadert.
Er bestaan warmte matjes die ook gebruikt worden in terraria.
Deze zijn in diverse sterktes (en groottes) waarmee ook een laag grond verwarmt kan worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De aarde verwarmen zal toch dienen te gebeuren door straling van lampen.

Alle andere methodes leveren geheid problemen op, verwarmingmatjes en -draden kunnen in de aarde hun warmte niet kwijt en zullen dan ook doorbranden na een korte tijd, een buizensysteem met warm water zal de aarde ook onvoldoende opwarmen.

Overigens is de temperatuur die je moet behalen de luchttemperatuur en deze komt zelden boven de dertig graden in gebieden die begroeid zijn, de aard temperatuur is menig graad lager daar er nimmer zonneschijn de grond bereikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fijn dat je meedenkt! ik heb alleen wel het idee dat de onderste twee alinea's de creativiteit een beetje remmen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zijn niet de alinea's die de creativiteit remmen maar de mogelijkheden om aarde op te warmen, aarde opwarmen kan men alleen door straling of het verhitten met stoom.
Een elektrische deken rond of onder de bak, er zijn ook kleine uitvoeringen van (Lidl ) maar pas op ! !! Water mag niet op komen , gebruik evt een plastic zak om de boel extra te zekeren . Maar let dan op condens vocht !! Een halogeen spot er boven , of er op richten brengt en licht en warmte . Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de bak lang genoeg binnen staat zal de grondtemperatuur zich vanzelf aanpassen.
Extra (kunstmatige ) verwarming is dan voor geen enkele plant nodig.
De temperatuur van de grond past zich aan aan de omgevingstemperatuur.
De meeste tropische planten gedijen goed bij een normale kamertemperatuur.
Het grootste probleem is meestal de luchtvochtigheid en de hoeveelheid licht.
Zogenaamde groeilampen kunnen soms een oplossing zijn.